Waarom vraagt de assistente naar mijn klachten?
De praktijkassistente zal altijd vragen naar de reden van de afspraak. Zij doet dit om de urgentie van de klacht en de duur van het consult in te schatten. We proberen op deze manier het spreekuur te structureren en te bepalen wat wanneer moet. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.
Moet ik betalen voor een bezoek aan de huisarts?
Voor de reguliere huisartsenzorg hoeft u als patiënt niets te betalen, dit doet de zorgverzekeraar voor u. Ook bent u geen eigen risico kwijt als u naar de huisarts gaat. Wel kan het zijn dat, als u medicatie voorgeschreven krijgt of een aanvullend onderzoek aangevraagd wordt door uw huisarts, dit van uw eigen risico af gaat. Dit geldt in de meeste gevallen ook voor laboratoriumonderzoek (onderzoek van bloed, urine, ontlasting e.d.).
Waarom kan ik geen medische verklaring krijgen?
Uw huisarts mag geen medische verklaringen afgeven aan niet-medische instanties. Met uw schriftelijke toestemming kan een onafhankelijke arts of medisch adviseur wel informatie opvragen.
Ik wil me uitschrijven in de praktijk hoe werkt dat?
Als u de praktijk verlaat, is het voor de continuïteit van de medische hulpverlening van belang dat de nieuwe huisarts over uw medische gegevens beschikt. U kunt uw nieuwe huisarts telefonische aan ons doorgeven. Wij sturen dan uw medische gegevens naar uw nieuwe huisarts en schrijven u vervolgens uit als patiënt. Als u nog openstaande rekeningen hebt, sturen we de medische gegevens door naar de nieuwe huisarts, nadat de betaling is ontvangen.
Wat gebeurt er als ik niet op kom dagen zonder af te zeggen?
Het komt regelmatig voor dat patiënten een afspraak maken om vervolgens niet op het spreekuur te verschijnen. Hiermee gaat onnodig spreekuur tijd verloren. Deze verloren tijd gaat met name ten koste van andere patiënten, die ook graag een afspraak willen maken.
Als u de afspraak niet door kunt laten gaan vragen wij u (het liefst 24 uur) van tevoren de afspraak af te zeggen te bellen 0162 453 088 Een andere patiënt kan dan in uw plaats ingepland worden. Indien u een afspraak gemaakt heeft en deze niet nakomt, wordt een wegblijftarief in rekening gebracht van minimaal € 12,50. Deze nota dient u zelf te voldoen en is niet in te dienen bij uw zorgverzekeraar.